Edeb i Ahlak Fikh Sohbeti

Pažnja prema siročadima

U časnom ajetu se kaže:

„I hranu su davali – mada su je i sami željeli – siromahu i siročetu i sužnju. Mi vas samo za Allahovu ljubav hranimo, od vas ni priznanja ni zahvalnosti ne tražimo! Mi se Gospodara našeg bojimo, onog Dana kada će lica smrknuta i namrgođena biti. I njih će Allah strahote toga Dana sačuvati i blaženstvo i radost im darovati.“ (El-Insan, 8-11)

Siroče ili jetim je dijete koje prije punoljetstva ostane bez oca. Period prije punoljetstva je period u kojem se  dijete ne može brinuti o sebi samom i potrebno je da bude pod nečijom zaštitom, starateljstvom i usmjeravanjem. Zbog toga što su te stvari obaveze sa kojima je zadužen otac, pri definiciji jetima gubitak oca se uzima kao mjerilo.

Kako se treba ponašati prema jetimima

Naša vjera nas podučava milostivom i nježnom ophođenju prema svim ljudima i životinjama. Islam nas podstiče na lijepo ponašanje čak i prema pripadnicima drugih vjera, savjetujući da istinu i pravu vjeru prenosimo na prijatan i blag način.

Posebno naglašava važnost pažljivog ophođenja prema jetimima – djeci koja su izgubila roditelje, lišena majčine nježnosti i očeve zaštite. Uzvišeni Allah nas, kao vjernike, obavezuje da se prema njima ophodimo s ljubavlju, nježnošću i pažnjom, poput roditelja, braće i sestara.

U Kur’anu se spominje kako su kafiri u predislamskom dobu (doba džahilijeta) zapostavljali jetime, bili prema njima nepravedni, te koristili njihovu imovinu ne mareći za njihova prava. Takvi postupci su oštro osuđeni. Uzvišeni Allah naređuje vjernicima da se brinu o jetimima, njihovoj dobrobiti i odgoju, da upravljaju njihovom imovinom na pravedan način, štiteći njihova prava i interese, te da ulažu trud u uvećanje njihove imovine kada je to moguće.

Briga o jetimima obuhvata: obrazovanje i odgoj, pružanje podrške i saosjećanja, ublažavanje njihove tuge, liječenje kada su bolesni, zaštitu njihovih prava i imovine, te trud da im se zadovolje i duhovne i materijalne potrebe. Naš odnos prema njima treba biti ispunjen razumijevanjem, kao prema djeci kojoj su potrebni toplina, nježnost i osjećaj porodičnog doma.

Preporučuje se da jetime primimo u svoje domove, dijelimo s njima obroke i svakodnevni život, ne praveći razliku između njih i vlastite djece. Čak im trebamo posvetiti dodatnu pažnju, svjesni da su lišeni roditeljske ljubavi i zaštite. Naša briga o jetimima treba biti odraz naše svjesnosti o njihovim potrebama i odgovornosti koju nam je Uzvišeni Allah povjerio.

Ebu Lejs Semerkandi, rahmetullahi alejhi, je kazao:

„Hazreti Pejgamber, sallallahu alejhi ve sellem, je po glavi milovao jetime i prema njima lijepo postupao. Uzimajući to za primjer, tako je postupao i hazreti Omer ibn Hattab, radijallahu anhu.“ (Tenbihu-l-gafilin)

Časni Kur’an nas poziva da su čuvamo toga da zanemarimo jetime i da se potrudimo da popravimo njihovo stanje. U mnogim časnim ajetima jetimi su spomenuti kao osobe kojima treba dijeliti i dobročinstvo činiti. Stoga, postoje propisi – kojih smo se dužni pridržavati – o tome kako se prema nijma ponašati i kakao paziti na njihov hak (pravo).

Postoji predaja da će nezainteresovan (nepažljiv) odnos prema jetimima biti sebep umanjenju naše nafake i zapadanju u materijalne probleme. Neki misle da je pažnja prema jetimima žrtvovanje i stvar izbora, međutim, nismo svjesni i ne znamo da je to ustvari farz-i kifaje, a farz-i kifaje je obaveza koja se odnosi na cijelu zajednicu. To znači da je Uzvišeni Allah jetime ostavio ummetu u emanet i nas kao zajednici podvrgnuo tom ispitu.

Da se jedna takva obaveza ne bi prepuštala slučaju i da bi se ummet spasio od bolesti zanemarivanja jetima, još od vremena hazreti Omera, radijallahu anhu, u islamskim državama su osnivane i uspostavljane zvanične ustanove i vakufi za brigu o jetimima.

Fadileti dobročinstva prema jetimima

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je kazao:

„Ko sa milošću pomiluje glavu jednog jetima, Allah toj osobi daje sevape koliko mu je ruka zahvatila kose, briše mu grijeha koliko mu je ruka zahvatila kose i podiže mu deredže koliko mu je ruka zahvatila kose.“ (Taberani, Tirmizi, Ahmed ibn Hanbel)

U drugom časnom hadisu se kaže:

„Jedan čovjek je došao Poslaniku, alejhi-s-selam, i požalio mu se na tvrdoću svoga srca. Poslanik, alejhi-s-selam, mu je kazao: ‘Ako ti je drago da tvrdoća ode iz tvoga srca pomiluj glavu jetima i nahrani ga.’ “ (Hejsemi, Munziri)

Najveći muštuluk onima koji paze na jetime jeste hadis-i šerif u kojem je hazreti Pejgamber, sallallahu alejhi ve sellem, sastavljajući i pokazujući kažiprst i srednji prst, kazao: „Ja i skrbnik jetima ćemo biti u Džennetu ovako.“ (Buharija, Ebu Davud, Tirmizi)

Naš Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je kazao:

„Najbolja kuća kod muslimanima je ona u kojoj se pazi na jetima i u kojoj se lijepo odnosi prema njemu. Najgora kuća kod muslimanima je ona u kojoj se nalazi jetim i prema njemu se ružno postupa.“ (Buharija, Ibn Madže)

 

Ružan odnos prema jetimima

Buharija i Muslim i drugi velikani bilježe predaju da je Pejgamber, sallallahu alejhi ve sellem kazao:

  • Čuvajte se sedam grijeha koji uništavaju čovjeka.
  • O Allahov Poslaniče, koji su to grijesi – upitali su časni ashabi.
  • Allahu širk činiti, sihr, nepravedno ubiti osobu koju je Allah zabranio ubiti, jesti kamatu, trošiti

imetak jetima… (Buharija, Muslim, Ebu Davud)

Hakim bilježi sljedeću predaju:

“Četiri su vrste ljudi kojima Allah dželle šanuhu neće dati da uđu i okuse blagodati Dženneta:

  1) notorni alkoholičari,

  2) oni koji jedu kamatu,

  3) oni koji jedu na nepravedan način imetak jetima,

  4) oni koji se usprotive svojim roditeljima.” (Hakim, Mustedrek)

Narušiti hak (pravo) jetima

Srce jetima je jako osjetljivo i njegova dova se veoma brzo prima. Zbog toga se treba utjecati Allahu  i paziti da se jetimu ne učini nepravda, da se ne povrijedi i rasplače.

Uzimanje imovine jetima na nepravedan način uzrokuje žestoku i bolnu kaznu. U Časnom Kur’anu se kaže:

“Oni koji bez ikakva prava jedu imetke siročadi – doista jedu ono što će ih u vatru dovesti i oni će u ognju gorjeti.” (En-Nisa, 10)

Katade kaže:

”Povod objave ovom časnom ajetu je jedna osoba iz plemena Gatafan koja je pojela (potrošila) čitav imetak jetima koji mu je bio uz to i bratić. U časnom ajetu se zabranjuje jesti „na silu i nepravedno“. Prema tome, kao što je objašnjeno u fikhskim knjigama, koristiti imovinu jetima pazeći na nju i pravo jetima, te poštujući propise oko toga nije haram.”

Po pitanju korištenja imovine jetima Uzvišeni Allah, dželle šanuhu, također kaže:

„I provjeravajte siročad dok ne stasaju za brak; pa ako ocjenite da su zreli, uručite im imetke njihove. I ne žurite da ih rasipnički potrošite dok oni ne odrastu. Ko je imućan – neka se uzdrži, a ko je siromašan – neka onoliko koliko mu je, prema običaju, neophodno troši. A imetke im uručujte u prisustvu svjedoka. A dosta je to što će se pred Allahom račun polagati.“ (En-Nisa, 6)

Ebu Seid el-Hudri, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao:

„U Noći miradža susreo sam grupu ljudi čije su usne bile poput usana deve. Na njihovim glavama bile su osobe koje su držale njihove usne. Te osobe su tim ljudima u usta stavljale kamenje od vatre i ponovo ga preko njihovih zadnjica iz njih vadile. Upitao sam Džibrila, alejhi-s-selam: ‘Ko su ovi?’ odgovorio je: ‘To su oni koji su nepravedno trošili imovinu jetima.’“ (El-Kurtubi, El-Džami’u li ahkami-l-Kur’an)   

Da li znaš za kakvim ljudima je najveća nestašica? Ako tražiš učače, doktore ili poznavaoce šerijatskog prava, naći ćeš ih puno. Ali ako budeš tražio onoga koji bi te ka Allahu, dželle šanuhu, uputio, i mahanama tvog nefsa te podučio, nećeš naći osim vrlo malo. Pa ako ti se posreći i nađeš ga, zgrabi ga s obije tvoje ruke i ne ispuštaj ga. Ibn Ataullah Iskender, k.s.

Muršid, duhovni vodič i doktor, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Muršid ne širi neku novu vjeru ili sektu, nego odgaja ljude kako bi zadobili ihlas, istinsko vjerovanje, da očiste svoja srca i sa ljubavlju da sprovode sve ono šta Allah dž.š. traži od nas u sklopu ehli-sunnetskog učenja po priznatim mezhebima.

Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na naše stranice na društvenim mrežama ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt

Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom.
Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida?

Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli.
Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema.
Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida

Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:
Više o tome šta je tesavvuf i ostalim tesavvufskim temama možete pročitati i u knjizi Duhovni odgoj u Islamu gdje možete online pročitati većinu tekstova.

Slični tekstovi

Edeb i Ahlak Sohbeti

Ahlak bratstva

Uzvišeni Allah u Kur’an-i Kerimu kaže: ”Vjernici su uistinu braća. Zato izmirujte braću i bojte se Allaha. Ne bi li
Edeb i Ahlak Porodica Sohbeti

Porodica kao temelj društva

Uzvišeni Allah u Kur’an-i Kerimu kaže: ”A to što od vas stvara druge vaše i spušta među vas ljubav i