Fikh Sohbeti

Svaki priznati mezheb jedna kapija

Prepreke na putu do Allahovog zadovoljstva

Na putu stjecanja Allahovog, dž.š., zadovoljstva, vjernik nailazi na mnogobrojne prepreke. S jedne strane stoje njegov nefs sa svojim neprekidnim prohtjevima i šejtan sa svojim zamkama, a s druge strane su oni koji pokušavaju unijeti sumnju i napraviti pometnju u njegovom srcu. Naravno, prepreke su mnogobrojne, ali su i blagodati na ovom putu shodne uloženom trudu.

Trud i nagrada

Ne postoji lahkoća bez muke. Zar nije rekao naš Gospodar:
“Ko Mi se približi jedan korak, Ja mu se približim deset!”
Gospodar svih svjetova je beskrajno milostiv, pa u čemu je onda problem? Sav problem leži u našim željama i nijetu.

Savremene prepreke vjernicima

Već smo rekli da postoje različite prepreke. Dok su u prošlosti određene prepreke bile manje učinkovite, danas, uz razvoj tehnologije, pojavile su se nove i složenije metode koje sputavaju vjernike. Razni pojedinci svojim tvrdnjama i optužbama nastoje posijati sjeme sumnje u čista srca mu’mina. Među tim tvrdnjama često čujemo: “Napustite alime, idžtihad, mezhebe i muršide koje uzimate između vas i Gospodara!” i “Sam slijedi Poslanika i živi njegov sunnet.”

Ove riječi kaljaju i kvare našu vjeru. Nažalost, često ih izgovaraju ljudi koji vjeru poznaju površno ili je pogrešno tumače. Kao rezultat toga, među vjernicima se pojavljuju sumnje u vjeri. Takve tvrdnje mogu posijati sumnju i među iskrenim vjernicima, dok njihovi nosioci pozivaju muslimane da preispitaju vjerodostojnost mezheba, idžtihada i tesavufa.

Napadi na mezhebe i tesavuf

Po njihovim tvrdnjama, naše klasično razumijevanje vjere – uključujući hadis, tefsir, idžtihad i tesavuf – odgovorno je za nazadovanje muslimana. Ovakve izjave, iako propagandne, do sada nisu bile prisutne u historiji islama u ovakvom intenzitetu. Sekte zastrte od istine i pogrešna tesavufska shvatanja postojala su kroz historiju, ali većina muslimana nikada nije zalutala u takve tokove.

Naši alimi su ovakva pogrešna shvatanja sklonili u stranu i nazvali ih “zalutale grupe”, a sami su posvetili svoj život objašnjavanju načela i principa ehl-i sunnetske staze.

Mezhebi i tesavuf kao pravi put

Za ispravna shvatanja vjere, koja su poput traka na širokom i pravom putu, kažemo ispravni mezheb, a za metode duhovnog odgoja unutar ehl-i sunnetskog puta kažemo ispravni tesavvuf. Oboje smatramo pravim putem ka Allahovom zadovoljstvu.

Znamo i to da niko od nas nije iste naravi, a naše znanje i shvatanje su različiti. Zbog toga, za dostizanje apsolutne istine, trebamo slijediti one koji su ehl-i ilm, tj. one koji posjeduju znanje. U bilo kojem vremenu, islamsko vjerovanje, ibadet i propisi ostaju nepromijenjeni. Kako možemo očekivati da će pojedinci i generacije, kod kojih postoje razlike u odgajanju i razumijevanju Kur’ana, dostići isti cilj bez pravog usmjerenja?

Plemeniti ashabi su slijedili jedni druge u razumijevanju vjere i načinu života. Tako i danas, svaki vjernik treba naučiti i živjeti u okvirima jasnih odredbi islama – mezheba i mešreba (duhovnih puteva). Onaj ko kaže: “Ja vjerujem”, treba slijediti jedan mezheb i jedan duhovni put kroz koji će zadobiti nur i duhovno zadovoljstvo.

Da li su u doba Poslanika, a.s., postojali mezheb i mešreb?

Naš razum može biti zauzet pitanjima poput:“Zašto je čovjeku potreban mezheb i duhovni put da bi bio na pravom putu?” i “Ako je tako, zar ne bi trebalo da slijedimo samo Poslanikov, a.s., mezheb i njegov duhovni put?”

Bez ikakve sumnje, u doba Poslanika, a.s., nije postojalo ime mezheb ili mešreb, jer je njegovo srce bilo direktno pod Božanskom kontrolom. Poslanikovo usmjerenje bilo je potpuno u skladu s voljom Uzvišenog Allaha, a on je bio centar svih pravaca. Zbog toga se Poslanik, a.s., ne može ograničiti nijednim mezhebom niti duhovnim pravcem. On je bio mezheb svih mezheba i mešreb svih mešreba.

Ashabi su slijedili Poslanikov, a.s., put prema svom znanju, iskustvu i stanju. Također, poznat je hadis:
“Moji ashabi su poput zvijezda na nebu; za kojim god krenete, bit ćete na pravom putu.”

Ehl-i sunnetski put i prenošenje vjere

U sretnom dobu Poslanika, a.s., muslimani su nesuglasice rješavali obraćajući se njemu, a.s. Nakon njegove smrti, ashabi su nastavili prenositi vjeru direktno onako kako su je naučili od Poslanika, a.s., dok su svoje misli, prohtjeve i želje ostavili po strani. Ovo prenošenje ehl-i sunnetskog vjerovanja nastavilo se na sljedeće generacije.

Plemeniti ashabi su vjerovali onako kako je vjerovao Poslanik, a.s., i to su vjerovanje tačno prenijeli. Međutim, kasnije su se pojavile razlike u razumijevanju Kur’ana i sunneta, pa je bilo nužno razdvojiti ispravno od pogrešnog. Naši alimi, svaki poput zvijezda, posvetili su svoje živote očuvanju čiste prakse Poslanika, a.s., i njegovih ashaba.

Naša uloga danas

Mi, vjernici današnjice, kao i svi vjernici do Sudnjega dana, držat ćemo se naših mubarekskih alima i njihovih staza koje vode ka Allahovom zadovoljstvu. Naš zadatak je da se čuvamo riječi onih koji žele da promijene hiljadugodišnje prisutan usūl i obmanu nas da skrenemo s pravog puta. Također, trebamo činiti dove za njihovo i naše popravljanje, jer znamo da niko ko je osporavao alime i muršide, koji su svoj život posvetili Allahovom putu, nije bio na dobitku.

U našim kućama se nekada mogla vidjeti levha s natpisom:
“Edeb ja hu” – “Drži se edeba!”
Ima li išta ljepše što priliči mu’minu od edeba?

Neka Allahov selam, rahmet i bereket budu na svima vama.

Da li znaš za kakvim ljudima je najveća nestašica? Ako tražiš učače, doktore ili poznavaoce šerijatskog prava, naći ćeš ih puno. Ali ako budeš tražio onoga koji bi te ka Allahu, dželle šanuhu, uputio, i mahanama tvog nefsa te podučio, nećeš naći osim vrlo malo. Pa ako ti se posreći i nađeš ga, zgrabi ga s obije tvoje ruke i ne ispuštaj ga. Ibn Ataullah Iskender, k.s.

Muršid, duhovni vodič i doktor, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom. Muršid ne širi neku novu vjeru ili sektu, nego odgaja ljude kako bi zadobili ihlas, istinsko vjerovanje, da očiste svoja srca i sa ljubavlju da sprovode sve ono šta Allah dž.š. traži od nas u sklopu ehli-sunnetskog učenja po priznatim mezhebima.

Ako se i vi želite upoznati sa jednim ovakvim muršidom možete nam se obratiti porukom na naše stranice na društvenim mrežama ili na kontakt podatke na ovom linku: Kontakt

Muršid, duhovni vodič, igra neizmjerno važnu ulogu u duhovnom rastu i svaki musliman bi trebao da slijedi jednog ispravnog muršida čije djelovanje je u potpunosti u skladu sa Kur’anom i sunnetom.
Preporučujemo vam da pročitate ove tekstove da naučite o važnosti muršida: Zašto nam treba muršid? i Šta je to posao muršida?

Pozivamo vas na naše sohbete i druženja, prisustvovanje sohbetima i druženje nije uvjetovano vezivanjem za muršida – svi imaju pravo prisustvovati i sudjelovati u aktivnostima! Svi ste dobrodošli.
Detaljnije o duhovnom odgoju i tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema.
Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida

Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:
Više o tome šta je tesavvuf i ostalim tesavvufskim temama možete pročitati i u knjizi Duhovni odgoj u Islamu gdje možete online pročitati većinu tekstova.

Slični tekstovi

Edeb i Ahlak Porodica Sohbeti

Porodica kao temelj društva

Uzvišeni Allah u Kur’an-i Kerimu kaže: ”A to što od vas stvara druge vaše i spušta među vas ljubav i
Edeb i Ahlak Sohbeti

Ahlak bratstva

Uzvišeni Allah u Kur’an-i Kerimu kaže: ”Vjernici su uistinu braća. Zato izmirujte braću i bojte se Allaha. Ne bi li